Hoppa till innehåll


Norrlandskan's Blog



Foto

Fårskinnstofflor, regn och bastu

Postad av Norrlandskan , 23 February 2014 · 11730 Visningar

Det är i slutet av februari och det är 20 grader varmt på dagarna. Någonting är ju väldigt fel, för normalt brukar jag sitta under en filt och frysa som en hund på kvällarna med el elementet fullt påslaget. Nu har jag inte heller 2-3 lager med kläder inomhus, dubbla sockar och fårskinnstofflor på mig, utan nu räcker det med mysdress och raggsockar. Dessut...


Foto

Att bo så långt bort ibland...

Postad av Norrlandskan , 11 February 2014 · 5027 Visningar

... det har sina nackdelar. Jag har ingen möjlighet att ta bilen, tåget eller flyget hem till mamma och pappa när jag vill, och ibland skulle jag vilja åka bara för att hälsa på en helg.Som nu, en av mina närmaste vänners pappa har hastigt gått bort. Hon och jag har känt varandra i över 25 år och jag har suttit hemma vid deras matbord otaliga gånger tills...


Foto

Semester

Postad av Norrlandskan , 01 February 2014 · 5140 Visningar

Jag har semester. Allt har varit på paus i 3 månader och jag börjar få tillbaka energin. Sverige var som vanligt fantastiskt med familj, vänner och mat i mängder. Fick en rejäl paltkoma och insåg att jag inte längre klarar av så "tung" mat. Ska dock koka en mindre sats snart, för palt är bra vintermat! :)Det känns ovanligt varmt för den här år...


Foto

En oinbjuden gäst

Postad av Norrlandskan , 11 July 2013 · 5821 Visningar
råttor, oinbjudna gäster, ohyra
Jag satt i soffan och såg på TV och tyckte ibland att jag hörde något konstigt ljud... men eftersom vi har alla fönster öppna nu och det kommer en massa ljud utifrån fäste jag ingen större uppmärksamhet på det. Sen skulle jag gå till köket och ta vatten.Jag går till köket, slår på lyset och hörde bara ett rasslande ljud bakom gasolelementet (som står där...


Foto

Resebolag, guider och björnen

Postad av Norrlandskan , 18 June 2013 · 5208 Visningar
resebolag och guider och 2 fler...
Idag var ingen bra dag.Fick berättat av en av våra kunder som är gäst på hotellet där vi har vårt hamam, att guiderna ger informationen till gästerna att INTE gå på hamamet i hotellet eftersom det inte erbjuder bra service!Blev fly förbannad! Givetvis vet vi att dessa guider säljer hamam, dagsturer och annat till turisterna - det är en extra inkom...


Foto

Ägg från frigående höns

Postad av Norrlandskan , 17 June 2013 · 4909 Visningar
ägg
Vi bor ju lite utanför centrum upp i bergen i, vad som kallas i folkmun, eski Alanya köyu, och här går hönsen fria. De som äger hönsen har stenkoll på var de lägger sina ägg och så säljer de dem i den lilla market som vi har.Äggen är stora, 1 ägg räcker gott och väl för 2 personer, och färgen på gulan är riktigt gul och klar. Dom är även goda. Men man ska...


Foto

Midsommar

Postad av Norrlandskan , 07 June 2013 · 5007 Visningar
ljusa nätter, midsommar i alanya och 1 fler...
Pratade med mina föräldrar igår vid 20-tiden när det började mörkna här... och där satt dom i fullt dagsljus och solen lyste fortfarande. Fick akut hemlängtan (vilket inte händer så ofta nu för tiden) och att se midnattssolen och inte sova på nätterna när ljuset är som vackrast.Alanya har ju blivit mitt hem nu, även om jag fortfarande vissa dagar inte fat...


Foto

Röd som en kräfta

Postad av Norrlandskan , 03 June 2013 · 4818 Visningar
sol och bränd, sova i solen och 1 fler...
Jag gjorde det igen igår. Jag somnade på stranden och det får jag betala för nu.Vi hade några timmar utan något jobb och jag ville "bara gå och bada och ligga en liten stund och slappa". Jag gick och badade vilket var helt underbart igår. Vågor och vind - helt i min smak! Sen skulle jag "bara" ligga en liten stund för att torka, och se...


Foto

Mystiskt väder

Postad av Norrlandskan , 29 May 2013 · 4878 Visningar
maj i alanya och 1 fler...
Jag ska inte klaga, men vad är det för konstigt väder vi har?? Det är Maj månad och det är flera molniga dagar. Kanske har jag förträngt att det varit så tidigare år, men är det möjligt?Nej, jag ska inte klaga för jag vet att hettan snart kommer och lägger sig som ett täcke över Alanya och DÅ kan jag klaga. Mest över att svetten lackar trots att man står...


Foto

Hettan kommer

Postad av Norrlandskan , 22 May 2013 · 5605 Visningar
sommaren startar i alanya och 2 fler...
Jaha då är värmen på väg tillbaka efter förra veckans moln, regn och kyla. Och det förstod jag i natt när jag vaknade och kände svetten klibba på kroppen. Dax att öppna fönstrena på vid gavel och sova i den svala brisen som kommer i bergen!Vi har ju tur att vi bor en liten, liten bit upp i bergen bakom Alanya centrum. Det är sådan stor skillnad på tem...






Mars 2024

M T O T F L S
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728 29 3031

Recent Entries

Recent Comments