Hoppa till innehåll


Välkommen till Merhaba.se! - Mötesplatsen för alla oss med någon form av anknytning till Turkiet.


Logga in  Logga in via Facebook

Registrera dig nu!
Merhaba! (hej på Turkiska)

Detta är mötsplatsen för alla som som vill utbyta erfarenheter om det fantastiska Turkiet.
Oavsett om du är en nyfiken "turist" som står inför ditt första besök av landet, är van turkiet-resenär eller rentav bor där så har du kommit till rätt webbplats.

Du besöker oss just nu som Gäst vilket ger dig en något begränsad tillgång till vårt ständigt växande informationsunderlag. Vi råder dig därför, att helt kostnadsfritt registrera dig som Medlem så att du får full access samt möjlighet att dela med dig av dina egna erfarenheter i vårt forum, ladda upp foton i bildarkivet, starta upp en egen blogg i ämnet och en massa annat skoj. Är du redan registrerad så loggar du in via knappen här till höger eller länken längst upp till höger på sidan.

Registrera dig som Medlem här
Välkommen in i värmen!
 
Guest Message by DevFuse

Foto
- - - - -

Utsatt av turkisk/kurdisk affärspartner - Finns hjälp att få? Vart vänder man sig?


  • Please log in to reply
2 svar till detta ämne

#1 AnnaB

AnnaB

    Turist

  • Medlem
  • 1 inlägg

Postad 05 October 2013 - 19:38

Jag har varit i Turkiet i tre månader, där jag är affärspartner med en kurd. Jag har investerat en del i en affär som vi öppnat tillsammans. Min affärspartner har hela tiden skött alltihop, jag har inte fått insyn i vare sig ekonomin, eller annat som jag trodde han skulle hjälpa mig med. Han visste om att jag inte hade någon erfarenhet av att öppna eget, men lovade att han skulle hjälpa mig vilket han inte gjort. Så fort jag har gjort nåt, har det varit fel, enligt honom, och har jag inte gjort nåt, har det också varit fel. Han har pratat illa om mig till de andra arbetarna vi har haft i affären och till och med till kunderna som varit där. (De skandinaviska kunderna och andra som var intresserad av att ha kontakt och prata med mig i affären.) Han har tryckt ner mig hela tiden och till och med dödshotat mig flera gånger. Mitt självförtroende har sjunkit drastiskt och i mitten av augusti, fick jag hjälp att ta mig hem till Sverige igen av min mamma då jag var så nergången att jag inte orkade någonting. Nu vill jag sälja min del i affären, jag frågade min affärspartner om jag kunde det och han sa att jag kunde det men i så fall skulle han döda mig. Min affärspartner säger att det varit dit flera intressenter, men att de vill köpa alltihop och inte bara min del. Jag vet inte om det är sant eller om han bara ljuger. Jag har förstått det som att han inte vill sälja sin del, och han har sagt att han inte vill ha någon annan affärspartner. Jag vet inte vart jag ska vända mig för att få tillbaka min insats i affären och få nån upprättelse för hur han har behandlat mig, och även min son, som var med mig där en månad. Jag känner mig väldigt utsatt i detta och vågar inte träffa honom ensam längre. Min affärspartner har pratat mycket om hur dåliga vi västerlänningar är och att det bara är muslimer som är det rätta. Han säger att vi aldrig ser på nyheterna, vi bryr oss inte om omvärlden utan lever bara vårt posh liv. Han har visat många bilder på internet på mördade och lemlästade kurder. Han har hela tiden fått det att kännas som att det är mitt fel och att jag ska betala för det, och att jag ska betala för alla andra västerlänningars beteende också. Men i affären är han jättetrevlig och charmig mot kunderna så dom anar förstås inte vad han egentligen tycker om dom. Om jag visste att han var så här som person hade jag aldrig blivit affärspartner med honom, men detta visade han inte innan vi skrev kontrakt och jag investerat pengarna. Då var han jättetrevlig och jag trodde att vi var bra vänner. Är det någon som har nån aning om hur jag ska göra, jag mår mycket dåligt av det här och vet inte vad jag ska ta mig till eller vart jag kan vända mig.

#2 Magnus

Magnus

    Site-Admin

  • Admin
  • 1413 inlägg
  • PlatsDalarna, Sverige (dock helst i Alanya)

Postad 05 October 2013 - 19:50

Du måste Registrera dig eller Logga in för att läsa detta inlägg.

#3 Ferhat

Ferhat

    Turist

  • Medlem
  • 1 inlägg

Postad 25 January 2014 - 23:02

Du måste Registrera dig eller Logga in för att läsa detta inlägg.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar